Rakkaus

Puhuessani rakkaudesta en tarkoita, että tarvittaisiin sen nimistä hyvettä vaan rakastavaa sydäntä, joka sykkii Kristukselle ja ihmisille.

Pyhittäjä Porfyrios Kausokalivialainen

*

Miksi totuus paljastetaan, kuten näyttää, joillekin ihmisille mutta ei joillekin toisille? Onko olemassa jokin erityinen elin Jumalan ilmoituksen vastaanottamiseksi? Sellainen elin on todella eräässä mielessä olemassa, vaikka me olemme yleensä sulkeneet sen emmekä anna sen toimia. Tätä elintä, jonka kautta Jumalan ilmoitus annetaan, kutsutaan rakastavaksi sydämeksi.

Pappismunkki Seraphim Rose,
Jumalan ilmoitus ihmissydämelle

*

Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
(1. Joh. 4:8)

*

Se, mitä Kristus tarkoitti sanalla rakkaus, jää kaikkina aikoina salaisuudeksi kaikille filosofeille. Tuo sana on Jumalan itsensä nimi, ja sen oikea merkitys avautuu vain Jumalan toiminnan kautta.

Arkkimandriitta Sofroni Saharov

*

Ensimmäinen on tämä: ’Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa; ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi’. (Mark. 12:29-30)

*

Tämä rakkaus, kiihkeä kaipuu ja innoitus saattaa viedä sinut jopa marttyyrikuolemaan. Se saa sinut uhraamaan itsesi, niin ettet laskelmoi etkä pelkää mitään.

Pyhittäjä Porfyrios Kausokalivialainen,
Rakkauden haavoittama

*

Toinen on tämä: ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä. (Mark. 12:31)

*

Rakkaudella Kristukseen ei ole rajoja, mutta ei lähimmäisenrakkaudellakaan. Sen pitää ulottua kaikkialle ja kaikkiin ihmisiin, aina maan ääriin saakka.

Pyhittäjä Porfyrios Kausokalivialainen,
Rakkauden haavoittama

*

Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti. (1. Joh. 2:15-17)

*

Rakkauden olemus on Totuus, ja rakkaus elää Totuudesta. Totuus on Jumalihmisen jokaisen hyveen sydän, niin myös rakkauden.

Pyhä Justin Popovits

*

Vuonna 1998 kuollut ja 9.3.2020 pyhien joukkoon luettu kuuluisa athoslainen pappismunkki Efraim Katunakialainen tapasi sanoa isä Evangelos Papanikolaoulle ennen tämän pappisvihkimystä mutta myös sen jälkeen:

”Papin työ on lukea nimiä, tuhansia nimiä, erityisesti edesmenneiden. Elävät voivat aina löytää jonkun, jolle kertoa murheensa, ja aina joku tukee heitä vaikkapa vähänkin. Toisessa elämässä kaikki ovat katumuksen tilassa [so. muutos on mahdollinen], mutta he eivät voi itse tehdä mitään. Papin tehtävänä on muistella edesmenneiden nimiä proskomidissa.”

”Kerran”, isä Efraim sanoi, ”yksi munkeistani kuoli. Myöhemmin näin, että tuo munkki ei ollut päätynyt hyvään paikkaan… Niinpä rukoilin paljon munkkini sielun puolesta. Illalla ilmestyi Kristus ja sanoi minulle: ’Lakkaa rukoilemasta munkkisi puolesta, sillä hänen elämänsä on päättynyt.’”

Papa-Efraim ei kuitenkaan lakannut. Hän jatkoi uupumatta rukouksiaan, muisteli munkkiaan rukousnauhalla ja proskomidissa. Kristus ilmestyi hänelle uudelleen ja sanoi hänelle: ”Ole hyvä ja lakkaa muistelemasta häntä. Hänen paikkansa ei tule muuttumaan.”

Isä Efraim jatkoi rukoilemista munkin puolesta, jonka sielu ei ollut päässyt Paratiisiin. Kristuksemme saapui kolmannen kerran isä Efraimin luo ja sanoi hänelle: ”Minä rakastan sinua, sillä sinä muistutat minua! Munkkisi ei ansaitse saada sitä, mitä pyydät, mutta niin käy, koska sinä muistutat minua!”

Katkelma isä Evangelos Papanikolaoun pyhää vanhus Efraim Katunakialaista koskevasta puheesta (käännös kreikasta: Hannu Pöyhönen).

*

Rakkauden pitää olla puhtaasti rakkautta Kristuksessa. Voidaksesi olla hyödyksi muille sinun pitää elää Jumalan rakkaudessa. Muuten et voi hyödyttää lähimmäistäsi, sillä et voi pakottaa ketään. Kunhan vain rukoilet hänen puolestaan, kerran hänelle koittaa sopiva ja otollinen hetki. Vaieten, kärsivällisyyttä osoittaen ja ennen kaikkea rukoillen me hyödytämme toista salatusti. Armo puhdistaa hänen sielunmaisemansa usvasta ja saa hänet vakuuttumaan Jumalan rakkaudesta. Tässä on ratkaiseva kohta. Jos hän hyväksyy sen, että Jumala on rakkaus, hänen ylleen loistaa runsas valo, jollaista hän ei ole nähnyt koskaan. Näin hän kohtaa pelastuksensa.

Arkkimandriitta Porfyrios Kausokalivialainen,
”Rakkauden haavoittama”

*

Veljeni, kaikkihyvällä ja ylen laupiaalla Jumalalla on monia erilaisia nimiä: Häntä kutsutaan valoksi, elämäksi ja ylösnousemukseksi. Kuitenkin tärkein Jumalastamme käytetty nimi – ja samalla myös oikeaan osuvin – on rakkaus.

Jos siis haluamme elää elämämme onnellisina täällä ja päästä paratiisiin sekä kutsua Jumalaamme Rakkaudeksi ja Isäksi, meidän täytyy omata kaksi rakkautta, rakkaus Jumalaa ja veljiämme kohtaan. On luonnollista, että meillä on nämä kaksi rakkautta, luonnotonta puolestaan se, ettei meillä niitä ole.

Niin kuin pääskynen tarvitsee kaksi siipeä lentääkseen, niin myös me tarvitsemme näitä kahta rakkautta, sillä ilman niitä meidän on mahdotonta pelastua.

Pyhä Kosmas Aitolialainen, k. 1779
Teoksesta Pyhä apostolienvertainen pappismarttyyri Kosmas Aitolialainen, Pyhän Kosmas Aitolialaisen Veljestö, 2002.

*

Rakkauden voima on suuri ja voitollinen, mutta ei rajaton. Inhimillisessä elämässä on eräs alue, jossa jopa rakkaudelle on asetettu raja. Siellä ei edes rakkaus saavuta täyttä valtaa. Mikä se on?

Se on vapaus.

Arkkimandriitta Sofroni Saharov,
Pyhittäjä Siluan Athosvuorelainen

*

Persoona ei määrity vastakohdan kautta. Persoonan tuntomerkki on rakkaus. Rakkaus on ihmisessä olemisen syvällisin sisältö, hänen olemuksensa jaloin ilmaus. Tässä rakkaudessa näkyy yhtäläisyys Jumalaan, joka on rakkaus. Persoona on itsessään korkein todellisuus, joka ylittää kaikki muut kosmiset arvot. Ihminen, joka on löytänyt vapauden, katselee hengen silmin riemuiten jumalallista maailmaa.

Arkkimandriitta Sofroni Saharov
Hänen elämänsä on minun elämäni

———————————————————