Elämän tarkoitus, osa 2

Me vanhemmat, opettajat, papiston jäsenet ja kaikki Kirkon työntekijät, sen sijaan, että opettaisimme uskonnonopetuksessamme, saarnoissamme ja kaikkialla hedelmätöntä ihmisen kehittymistä, ohjatkaamme kristittymme kohti jumaloitumista, mikä edustaa Kirkon aitoa henkeä ja kokemusta.

Arkkimandriitta Georgios Kapsanis,
Jumaloituminen ihmiselämän tarkoituksena

*

Kristittynä eläminen tarkoittaa uskoa kuolleiden ylösnousemukseen ja toivoa päästä taivaallisen Isän lapsen asemaan, osallisuutta Jumalan olemisesta, niin että Isän rakkauden lahjana tulemme siksi, mitä Hän itse on olemukseltaan, siis jumaliksi. Näin on Jumala ja Isä luvannut meille uskoessamme Kristukseen Jeesukseen Jumalan ainosyntyisenä Poikana, joka on samaa olemusta Hänen kanssaan.

Arkkimandriitta Sofroni Saharov,
Rukouksesta

*

Monet menettävät uskonsa, koska heistä näyttää siltä, ettei pahuus voisi riehua niin valtoimenaan eikä maailmassa voisi olla niin paljon järjetöntä kärsimystä, jos Jumala olisi olemassa. He unohtavat, että Jumala pitää kunniassa ihmisen vapautta, joka on perusedellytys ihmisen luomisessa Jumalan kuvaksi. Jos Luoja sekaantuisi asiaan, kun ihminen taipuu pahuuteen, se merkitsisi, että Hän riistäisi ihmiseltä vapaan tahdon mahdollisuuden ja tuhoaisi hänet perusteellisesti. Kuitenkin Jumala voi pelastaa ja pelastaakin sekä yksilöitä että kansoja, jos ne seuraavat Hänen viitoittamaansa tietä.

Arkkimandriitta Sofroni Saharov,
Hänen elämänsä on minun elämäni

*

Oli ilmaantunut uusia trikiinejä, mikroskooppisia olioita, jotka tunkeutuivat ihmisruumiiseen. Ja nuo oliot olivat älyllä ja tahdolla varustettuja henkiä. Ihminen, johon ne tarttuivat, muuttui oitis raivoksi ja mielipuoleksi. Kuitenkaan ihmiset eivät olleet pitäneet itseään niin viisaina aikaisemmin eivätkä niin järkähtämättä olleet uskoneet omaan totuuteensa kuin nämä ruton saastuttamat olennot. Eivätkä he koskaan olleet pitäneet omia päätelmiään horjumattomampina, tieteellisiä ja siveellisiä vakaumuksiaan varmempina.

Rutto levisi kokonaisiin kyliin, kaupunkeihin ja valtakuntiin, joiden asukkaat menettivät järkensä. Kaikki olivat hädissään eivätkä ymmärtäneet toisiaan, jokainen uskoi omistavansa totuuden ja joutui epätoivoon nähdessään toisia ihmisiä, löi rintoihinsa, itki ja väänteli käsiään. Ei tiedetty ketä ja miten oli tuomittava, ei voitu sopia siitä mitä on pidettävänä pahana, mitä hyvänä. Ei tiedetty, kuka on julistettava syylliseksi, kuka syyttömäksi. Ihmiset tappoivat toisiaan mielettömän raivon vallassa. […]

Kaupungeissa soitettiin pitkin päivää hätäkelloa, kaikki asukkaat kutsuttiin koolle, mutta kukaan ei tiennyt kuka kutsuu ja mistä syystä. Kaikki olivat hädissään. Tavallisimpia ammatteja ei enää harjoitettu, sillä jokainen esitti omia aatteitaan, omia uudistuksiaan…

Fedor Dostojevski, Rikos ja rangaistus
(Raskolnikovin painajainen)

*

Nykyisin maailma on täynnä vakuutuksia, mutta koska ihmiset ovat etääntyneet Kristuksesta, he tuntevat suurta turvattomuutta. Minään aikakautena ihmiset eivät ole tunteneet oloaan niin turvattomiksi kuin nyt. Ja koska inhimilliset vakuutukset eivät heitä auta, he kiiruhtavat nyt kirkkolaivaan tunteakseen hengellistä turvallisuutta, sillä he näkevät, että maallinen laiva on uppoamassa. Jos he kuitenkin havaitsevat, että kirkkolaivakin vuotaa, että sinnekin on tarttunut maailmallinen henki eikä siellä ole Pyhää Henkeä, silloin he joutuvat epätoivoon, koska heillä ei enää ole mitään muuta, mistä ottaa kiinni.

+ + +

Ihmiset yrittävät rauhoittua joko rauhoittavilla lääkkeillä tai joogatekniikoilla, mutta todellista rauhaa, joka seuraa ihmisen nöyrtymistä, he eivät tavoittele, niin että jumalallinen lohdutus tulisi heidän osakseen.

Vanhus Paisios Athosvuorelainen,
Pyhän Vuoren vanhus Paisioksen opetuksia

*

Romanides huomauttaa, että läntistä sivilisaatiota on johdonmukaisesti hallinnut pyrkimys onneen. Tämä pyrkimys on se nimenomainen sairaus, joka on kaikkien yksilökohtaisten ja yhteiskunnallisten epäkohtien ja onnettomuuksien takana. Raamatun sanoma on, että pyrkimys onneen on ihmiskunnan sairaus ja sen lääkkeenä on sydämen puhdistaminen, valaistuminen ja kirkastuminen.

Markus Paavola,
Ortodoksisen eksegetiikan avaimet

*

Astelkaa kunnianne kanssa hautausmaalle ja katsokaa ylistävätkö kuolleet teitä.

Totisesti, te astelette jo hautausmaalla ja saatte kunniaa liikkuvilta haudoilta. Kuka ylistää teitä, kun liikkuvista haudoista tulee liikkumattomia?

Nouskaa, kaikki tähdet, ja alkakaa tanssia, sillä Valonantajanne tulee vierailemaan luonanne.

Oi minun Elämäni, polta kaikki kuoleman toukat minun sielustani ja ruumiistani.

Sinä seurustelet jokaisen tuhkakasan kanssa ja vuodatat sisälle elämän. Vuodata elämä myös minun ruumiini tuhkiin, että minä eläisin ja ylistäisin sinun töitäsi.

Pyhä Nikolaj Velimirovic,
Rukoukset järvellä

*

Avoimesti ilmestyen niille, jotka etsivät Häntä koko sydämestään, ja piiloutuen niiltä, jotka menevät poispäin Hänestä koko sydämestään, Jumala johtaa inhimillistä tietoa Hänen läsnä olostaan. Hän antaa merkkejä, jotka ovat näkyviä niille, jotka etsivät Häntä, mutta näkymättömiä niille, jotka ovat välinpitämättömiä Hänestä. Niille, jotka haluavat nähdä, Jumala an  taa riittävästi valoa; niille, jotka eivät halua nähdä, Hän antaa riittävästi pimeyttä.

Blaise Pascal
– Arkkimandriitta Tiihon (Ševkunov),
Arkielämän pyhät ynnä muita kertomuksia

*

Olkaa valmiit luopumaan kaikesta Kristuksen vuoksi, mutta Kristuksesta älkää minkään älkääkä kenenkään vuoksi.

Vanhus Paisios Athosvuorelainen,
Martyries Proskyniton

————————————-

Linkki kokoelman ensimmäiseen osaan:

Elämän tarkoitus

———————————————

 

Tagged